Slovenský komorný orchester
B. Warchal, J. Stivín
100 základných albumov a interpretov
Opus 2011(reedícia)
distribúcia Forza Music

Chvályhodná idea pripraviť reedíciu stovky kľúčových albumov z archívu vydavateľstva Opus siaha do roku 2009. Prvým titulom sa symbolicky i sympaticky stala Suchoňova Krútňava so známym  obsadením Malachovský, Dvorský, Beňačková, SOSR, Lenárd. Projekt Opus100, ktorého editorom je hudobný producent Juraj Čurný, zahŕňa albumy z oblasti rocku a popu (Dusík, Veselý, Oláryová, Hubinská, Hermélyová, Leiferová, Kostolányová, Duchoň, Nagy, Team, Slobodná Európa, Davová psychóza, Banket, Tublatanka, Žbirka, Gombitová, Patejdl), klasiky i jazzu, folklóru a dychovky (Laščiaková, Mrenica & Kocianová, Rok na dedine), hovoreného slova (Podjavorinská: Čin-čin, Žabiatko sa narodilo, Radošinské naivné divadlo, Lasica & Satinský) a zaradením hudby z muzikálu Snehulienka a sedem pretekárov autorského tandemu Patejdl – Filan a pesničiek Darinky Rolincovej z albumu Keby som bola princezná Arabela, „ktoré dodnes nestratili zo svojej sviežosti“, sa myslelo i na deti. CD sú podľa vydavateľa remastrované z pôvodných pásov a viaceré majú na tomto nosiči premiéru.

Značne skromnejšie zastúpená kategória klasickej hudby a jazzu avizuje na webe albumy Impresie a Gentle Rain klaviristu Gaba Jonáša, Neúprosné ráno Petra Lipu, Peter Lipa T&R Band, z klasickej hudby si záujemcovia môžu pripomenúť album evergreenov v podaní gitaristu Jozefa Zsapku i profilovú nahrávku Petra Dvorského z roku 1977,  ktorá je doplnená albumom Slovenské ľudové piesne. Operní fanúšikovia určite so záujmom siahnu i po dvojici nahrávok Sergeja Kopčáka. Profilový album z roku 1981 s áriami z opier Čajkovského, Verdiho, Gounoda, Pucciniho, Bizeta, Rimského-Korsakova a Boita sa pritom na CD objavuje prvýkrát. Na tomto mieste sa aktuálne informácie o projekte na stránke www.opus100.sk končia. Medzičasom sa však v obehu objavili aj nahrávky Deža Ursinyho, Laca Décziho, Lúčnice, Svetozára Stračinu, ale aj Ferdinanda Klindu, Ivana Sokola, Coriolanus Jána Cikkera, symfonická a komorná hudba Alexandra Moyzesa a dvojica albumov Slovenského komorného orchestra s legendárnym Bohdanom Warchalom.
 Kým Moments musicaux prináša, podobne ako v prípade Zsapkovho CD Guitar Dream, populárne „drobnosti majstrov“ (Schubertova Ave Maria, Schumannovo Snenie a pod.), nahrávka Vivaldiho Šiestich koncertov op. 10 (reedícia tohto titulu vyšla už v roku 1996), v ktorých ako sólista na zobcovej flaute exceluje Jiří Stivín, nepatrí podľa môjho názoru len medzi najlepšie nahrávky Slovenského komorného orchestra, ale aj slovenského koncertného umenia vôbec. Od roku 1983 sa samozrejme v interpretácii veľa zmenilo. Napriek tomu spojenie Warchalovho inštinktu a Stivínovho temperamentu pri počúvaní s trochou nostalgie stále funguje. Myšlienka vrátiť sa k archívom Opusu si zaslúži podporu, suma, za ktorú si možno doplniť archív o kúsky dostupné väčšinou už len na LP, je skutočne príjemná. Samotná hudba by si však určite zaslúžila vkusnejšiu prezentáciu. Napríklad obal, ktorý sa pri prvom použití nerozláme a CD z neho nie je potrebné doslova vytrhnúť. (Ja som musel použiť pri vyberaní vreckový nôž.) Vážnejšieho záujemcu nenadchne ani informačné minimum v podobe názvov jednotlivých diel a ich častí, pričom informácie o interpretoch absentujú úplne.

Vzhľadom na to, že by malo ísť o reprezentatívne predstavenie slovenského umenia, nepovažujem to za príliš šťastné. Avizované údaje na webe projektu sú vo všeobecnosti hanebne sporé, s chybami a preklepmi („Kočpák“ namiesto „Kopčák“, výbuch veselosti mi spôsobila i postava Rimského-Korsakova od autora Sadka). Myslím si, že práve v prípade nahrávok Sergeja Kopčáka či Petra Dvorského by nezaškodila aj anglická verzia stránky, pretože o tieto tituly by pri troche propagácie mohli prejaviť záujem zahraniční fanúšikovia svetoznámeho speváka. (V prípade albumu Darinky Rolincovej na tomto nápade samozrejme netrvám.) A možno by to chcelo spoluprácu väčšieho tímu ľudí, pretože úprimné priznanie Juraja Čurného, že si Krútňavu vypočul prvýkrát kompletnú až pri práci na tomto projekte a nemožno ju počúvať prísluchovo, vyvoláva dojem dosť zaneprázdneného človeka. Archív Opusu však určite ukrýva ešte všeličo zaujímavé...